יוגה לילדים כטיפול תומך בקשיי קשב וריכוז

קשב וריכוז אינם בעייתם של הילדים אלא בעיה של העידן שאנו חיים בו. בכל מקום אנו פוגשים ילדים עם קשיי קשב וריכוז – אלו הילדים שמתקשים להתרכז בלימודים, שזזים בלי הפסקה ורבים מהם מקבלים טיפול תרופתי של רטלין.

האם עצרתם רגע לחשוב איך קרה ש-5% מאוכלוסיית הילדים בישראל מאובחנת עם ADHD?
איך קרה שזוהי ההפרעה ההתפתחותית הנפוצה ביותר?
על פי המדריך האבחוני הפסיכיאטרי (DSM) שכיחותה נעה בין 7% ל-10% מכלל האוכלוסייה, כאשר מספר הבנים המאובחנים כלוקים בהפרעת קשב, גדול פי 4 עד פי 9 ממספר הבנות.
כדי להבין מה קורה לילדים יש להסתכל על החברה שלנו, שהיא חברה עם בעיית קשב וריכוז.
אנחנו חיים במרוץ אינסופי להשיג, לעשות, להספיק. אנו חיים בחברה רווית מתח ולחצים, ובנוסף אנו מוצפים בגירויים ויזואליים ושמיעתיים, הזורמים אלינו בקצב מהיר ממסכים שונים שאנו נמצאים בקרבתם חלק ניכר מהיממה.
רוב בתי-הספר היום הם סוג של "סיר לחץ" – רעש, אלימות ולחצים אקדמיים עולים.
כל הגורמים הללו מקשים על היכולת של ילדים להתרכז, ועל היכולת לעצור לנשום ולהירגע.


איך תרגול יוגה יכול לעזור?יוגה עוסקת בפיתוח של יכולות ריכוז פנימה והחוצה, בשחרור מתחים ברמות עמוקות מהגוף ומהתודעה.

ולכן תרגול יוגה בגנים ובבתי-הספר נעשה יותר ויותר מבוקש בימינו.
מנהלים ומורים מבינים שיש לתת לילדים כלים נוספים – כישורי חיים אמתיים בשביל להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים בלימודים ובחייהם.

תרגול יוגה עם ילדים שיש להם ADHD, נמצא כמגביר את חילוף החומרים של החמצן במוח, כמשפר את התפקוד של האונה הימנית במוח, כמגביר גלי אלפא במוח הפועלים במצב של ערנות ורגיעה, כמשפר את הזיכרון ואת התפקוד המוטורי וכמפחית מתח. כל האלמנטים לעיל מושפעים ונפגעים כאשר יש הפרעת קשב וריכוז Jensen), מחקר מאוניברסיטת סידני 2004).

מעבודתי רבת השנים כמורה ליוגה לילדים בבית ספר יסודי אני יכולה להעיד שדווקא הילדים הכי "מאתגרים" מבחינה התנהגותית הם אלו שעם הזמן הכי מתמסרים לתרגול – לתנועה, לנשימות, להרפיה ולדמיון המודרך. הם פשוט נראים אחרת בסוף השיעור – הפנים שלוות יותר, הנשימה יותר מאוזנת, הגוף פחות תזזיתי ויותר נינוח והעיניים יותר ממוקדות.